Marijke en Thomas wamen in de voorbereiding van het huidige Lab tot de conclusie dat de klomp eigenlijk niet meer evolueert. Vorm en materiaal liggen al jaren vast, de klomp is als het ware bevroren in de tijd. Met de kennis en ervaring van de twee klompenmakers Martin Dijkman en Daniel Kösters in hun bagage gaat een nieuw team het onderzoek verder uitvoeren.
Dit team bestaat uit vier ontwerpers en vier studenten van ROC Rijn IJssel. Zij gaan kijken of ze een levensvatbare digitale klomp kunnen ontwerpen. In games als Fortnite en Forza worden zogenaamde skins (een soort kostuums) voor online personages gebruikt. Ook modemerken en sportmerken als Nike wagen zich hieraan. Met name de jongere generatie die veel online recreëert wil zich ook digitaal goed en vooral eigenzinnig kunnen presenteren in hun online community. Daar speelt je (aangemeten) identiteit een belangrijke rol in de communicatie met vrienden en nieuwe kennissen.
De deelnemers aan dit KlompenLab gaan de identiteit van de online-klomp onderzoeken. Kan hun klomp digitaal overleven? Slaat een digitale klomp aan bij een nieuwe doelgroep? Zo ja, dan is de klomp misschien een lang digitaal leven beschoren, in spannende nieuwe omstandigheden, zoals in games, modespecials en blogs. Zou het nieuwe uiterlijk door online styling, in vorm, kleur en identiteit, dan ook de opmaat kunnen zijn voor de terugkeer van de klomp naar onze dagelijkse realiteit?
Meer leren over onze AmbachtenLabs?
In de bijlagen van deze pagina vind je foto's en video's van dit AmbachtenLab. En kijk ook eens op de pagina "Ambachtenlabs: op naar duurzame vernieuwingen in de ambachten", waar je alles kunt lezen over AmbachtenLabs, voor wie het is, en hoe je mee kunt doen.
Dit AmbachtenLab werd mede mogelijk gemaakt door een projectsubsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie.