Het Netwerk Immaterieel Erfgoed laat de variëteit aan cultuuruitingen zien die erfgoedgemeenschappen, groepen of individuen zelf erkennen als immaterieel erfgoed. Dit immaterieel erfgoed is door henzelf in het Netwerk aangemeld. Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland is derhalve niet verantwoordelijk voor de inhoud van de beschrijving.

Beschrijving

De Demoscene is een internationaal actieve, decentraal georganiseerde en niet-commerciële digitale cultuur, die zich toelegt op de productie van digitale audiovisuele werken, zogenaamde "Demo's". Demo's zijn gewoonlijk, maar niet noodzakelijk, op zichzelf staande computerprogramma's die de kijker/gebruiker trakteren op boeiende beelden en bijbehorende geluiden/muziek.

Het hoofddoel van deze demo's is vooral om te laten zien hoe goed de programmeurs zijn in het zo efficiënt mogelijk gebruiken van de aanwezige bronnen. Bovendien worden ook de artistieke en muzikale vaardigheden van de makers tentoongesteld door specifieke combinaties van muziek, tekst-, pixel- en 3D-graphics en video.

Deze scene is ontstaan tijdens de homecomputer-revolutie aan het eind van de jaren '70. Deze beweging kwam op gang toen verschillende software-krakers een eigen crack-intro toevoegden aan de door hun gekraakte games of software-pakketten. Computers uit die tijd hadden de nodige beperkingen. Geheugen was schaars en processoren waren traag. Specificaties en limieten worden in de Demoscene gezien als uitdagingen om meer te persen uit een machine en andere "sceners" af te troeven. Dit levert de interessante  creaties op die, als je de hardware limieten van het desbetreffende systeem kent, onmogelijk lijken. Dit geldt overigens niet alleen voor programmeurs, ook muziek en graphics spelen een zeer belangrijke rol in de demos.

Jaarlijks worden er wedstrijden (compo's) gehouden op zogenaamde Demoparties waar nieuwe creaties gemaakt en getoond worden. Het doel is dan om mee te doen aan een wedstrijd en de zelfgemaakte demo's live te laten zien op een van de Demoparties. De demos concurreren in verschillende categorieën. De wedstrijdcategorieën worden bepaald door verschillende beperkingen (bijvoorbeeld 1 of 4 kilobyte maximale bestandsgrootte) of specifieke historische computers, zoals de Commodore C64. Een ander kenmerk van de Demoscene is de exclusiviteit van zijn wedstrijd inzendingen. Elke demo die meedoet en in première gaat op een demoparty, kan daarna niet meer deelnemen aan een ander evenement. Bijna elke maand is er ergens op de wereld wel een Demoparty waaronder ook grotere jaarlijkse evenementen met meer dan 400 deelnemers. In Nederland zijn evenementen als Outline en X hiervan goede voorbeelden.

De Demoscene is een overwegend Europees verschijnsel en een subcultuur waar kunst en (computer)techniek hand in hand gaan. Het is een concurrentiegerichte subcultuur, met groepen en individuele kunstenaars met elkaar concurreren in technische en artistieke uitmuntendheid. Zowel deze concurrentievermogen en het gevoel van samenwerking tussen demosceners hebben geleid tot vergelijkingen met de eerdere hacker cultuur.  De Demoscene heeft gebieden zoals computer games-industrie en mediakunst sterk beïnvloed over de jaren en Demoscene brengt al tientallen jaren geweldige kunstenaars voort; programmeurs, muzikanten en grafisch artiesten. Een aantal Nederlands digitale pioniers hebben een geschiedenis in de Demoscene zoals bijvoorbeeld Oscar winnaar Danny Geurtsen, muziek producent Bas Bron, o.a. Arjan Brussee en Thijs Kruithof van het Amsterdamse Guerrilla Games, producer/componist Reyn Ouwehand, o.a. Jurjen Katsman van Nixxes Software, of o.a. Roel Ezendam en Roan Albers van RageSquid om er maar een paar te noemen.

Contact

The Art of Coding
Ringbaanoost 196
5018 GG Tilburg
Noord-Brabant
Website