Immaterieel erfgoed in mijn eigen wijk

Educatief project groep 7 & 8

Jongeren Onderwijs Educatie

Wil je leerlingen kennis laten maken met de feesten, tradities, gebruiken, ambachten en kunsten die voor dorps- en wijkbewoners belangrijk zijn? In dit educatief project maken leerlingen in vier lessen stapsgewijs kennis met het immaterieel erfgoed uit hun eigen omgeving. Een ontmoeting tussen leerlingen en bewoners in de het dorp of de wijk staat centraal.

Immaterieel erfgoed draait om mensen en is daarom een ideaal thema om in het onderwijs te gebruiken wanneer je wilt werken aan multiperspectiviteit, burgerschap, sociale vaardigheden en identiteit.

De inhoud sluit aan bij cultuur- en erfgoededucatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld (Mens en Maatschappij), Nederlands en burgerschapsvaardigheden. De leerling leert over cultuuruitingen van andere  mensen, ontwikkelt kennis over de eigen omgeving en toont respect voor  andere wijkbewoners. Ook werken leerlingen aan hun 21e -eeuwse vaardigheden door samen te werken en een open houding te ontwikkelen. Ze vergroten hun woordenschat, het stellen van vragen en het ordenen van mondelinge informatie stimuleert hun taalvaardigheden.

Hiernaast vind je de lesbrief en het werkblad voor de leerlingen. Heb je nog vragen, stuur dan een mail naar erfgoedzorg@immaterieelerfgoed.nl.

Dit educatief project is ontwikkeld in samenwerking met Zeeman & De Regt.

Alle rechten voorbehouden