De Electrische Museumtramlijn in Amsterdam is gevestigd in het Haarlemmeermeerstation in Amsterdam-Zuid en onderhoudt een regelmatige vervoersverbinding tussen Amsterdam, Amstelveen en Bovenkerk. met historische electrische tramstellen uit Amsterdam, andere delen van het land en diverse Europese hoofdsteden. Voorts verzorgt de EMA ritten over het spoornet van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf in de hoofdstad. De EMA is een spoorwegmaatschappij welke volledig door vrijwilligers in stand wordt gehouden, zonder (overheids-) subsidies.
De EMA is aangesloten bij de Wijkraad Zuid-West Amsterdam, dat sedert 63 jaren een platform is van bewonersorganisaties, bewonersinitiatieven en individuele burgers ten behoeve van de collectieve belangenbehartiging in Amsterdam-Zuid.
De EMA houdt het immateriële cultuur van de electrische tramwegen van de afgelopen honderdenvijftig jaar in stand. De EMA verzorgt daartoe zelf de opleidingen voor haar baanpersoneel: trambestuurders en conducteurs, de baanonderhoudsploeg, waar nieuwe vrijwilligers, herintreders, technische studenten en stagaires de klassieke technieken leren toepassen die nodig zijn voor het onderhoud van de spoorbaan, de bovenleiding, bruggen en overwegen. De technische onderhoudsploeg draagt de kennis omtrent de bouw, restauratie, reparatie en onderhoud van klassieke trams over aan nieuwe generaties en tienduizenden dagjesmensen.
De hechte cultuur van het vrijwillige EMA spoorwegpersoneel wordt ons overgeleverd uit lang vervlogen tijden. De vriendelijke bejegening en de waarborging van de veiligheid aan boord van de historische trams is uniek. De papieren vervoersbewijzen worden nog contant afgerekend en echt door de controleur geknipt. Vakkundige kennis omtrent veiligheid op het spoor en de eigenaardigheden van de vaste verbindingen tussen Bovenkerk, Amstelveen en Amsterdam worden zo doorgegeven. Ook bemensen de vrijwilligers de museumwinkel als een stationskiosk, wordt de verkoop van vervoersbewijzen op de stations in Amstelveen en Amsterdam Oud-Zuid gewaarborgd.
Alle klassieke rituelen, vakkundige opleidingen, door de EMA samengestelde vakkundige instructieboeken van trambestuurders, rangeerders, conducteurs, verkeersleiding, baan- en technische onderhoudsploegen van de EMA, etc. worden in stand gehouden, doorgegeven en soms enigszins vernieuwd, aan nieuwe generaties en het publiek.
Deze constellatie is dusdanig uniek dat de Gemeenteraad van Amstelveen, de Tweede Kamer der Staten-Generaal, de Federatie Nederlands Vakverbond, Wijkraad Zuid-West Amsterdam en de Minister van Verkeer en Waterstaat zich in 2018 uit heeft gesproken voor het behoud van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam. Inmiddels heeft Wijkraad Zuid-West Amsterdam Gedeputeerde Staten voor Noord-Holland en de Gemeenteraden van Amstelveen en Amsterdam verzocht om de complete museumspoorlijn aan te wijzen als provinciaal, respectievelijk gemeentelijk monument.